donderdag 20 september 2012

Tips en tools nummer 1: Richt je op wat je zelf gaat doen i.p.v. wat je kind moet doen.

Een tool die ik zelf erg heb leren waarderen is "Richt je op wat je zelf gaat doen i.p.v. wat je kind (niet) moet doen." In plaats van anderen te willen veranderen is het vaak effectiever om zelf anders met een situatie om te gaan.

In mijn vorige blog stond al een klein voorbeeldje van deze tool: nl. i.p.v. "Houd nou toch eens je mond" (richten op wat je kind moet doen) "Ik ben toe aan rust en ga zolang we onderweg zijn niet meer antwoorden". (richten op wat je zelf gaat doen).
Deel van cartoon van Pieter Leenheer ( met dank aan KPC-groep)

Waarschijnlijk pas je de tool al vaak bewust of onbewust toe. Het is de moeite waard om te kijken welke (lastige) situaties je nog meer op deze manier kunt ombuigen of begrenzen.

Hier volgen nog enkele voorbeelden om ideeën op te doen.

Het viel een moeder op dat ze voortdurend moest herhalen wat ze zei. Ze realiseerde zich dat haar kinderen helemaal niet luisterden. Ze dacht erover na en besloot het volgende te doen: Ze vertelde haar kinderen dat ze voortaan dingen nog maar 1 keer zou zeggen. Als ze vragen hadden, wilde ze die beantwoorden, maar ze zou de dingen die ze had gezegd niet meer herhalen. Ze hield zich aan haar eigen voornemen en merkte al snel dat haar kinderen beter gingen luisteren. Als ze iets niet hadden gehoord vroegen ze het aan een broertje of zusje. (Bron: Positive Discipline A-Z)

Mijn zoon kwam met een rothumeur uit school. Er zat hem duidelijk iets dwars. Wat, weet ik nog steeds niet, het lukte me niet om hem er verder mee te helpen. Toen ik hem 's avonds naar bed bracht zat hij me tijdens het voorlezen steeds pijn te doen. Ook nu lukte het niet om boven tafel te krijgen wat hem dwars zat  en bleef hij me pijn doen. Ik ben uit het bed gestapt en zei: ik vind het heerlijk om bij je te zijn en een boekje te lezen, maar ik wil geen pijn hebben. Ik ga nog even op de computer werken. Kom me maar halen als we zonder dat je me pijn doet een boekje kunnen lezen. Even later kwam hij me halen en hebben we gezellig gelezen en geknuffeld voordat hij ging slapen. Zijn "probleem" hebben we niet opgelost, maar hij leerde op een respectvolle manier dat iemand anders pijn doen niet de oplossing is.

Het viel een vader op dat zijn zoon zijn huiswerk uitstelde tot vlak voor zijn bedtijd en hij dan om hulp vroeg. Vader zei tegen zijn kinderen dat hij voortaan iedere dag tussen 19.00 en 21.00 uur beschikbaar was om te helpen bij het huiswerk maar daarna niet meer. De eerstvolgende keer dat zijn zoon om 21.30 om hulp vroeg glimlachte hij en zei vriendelijk: "ik weet dat je mijn hulp nodig hebt en ik wil je tussen 19.00 en 21.00 graag helpen, maar vandaag zal je het zelf moeten oplossen".
Het is als ouder zo verleidelijk om medelijden te krijgen en hem nog één laatste keer te helpen (- na hem eerst terecht te hebben gewezen). Toch leert je kind veel meer als je de kracht hebt om je aan je eigen besluit te houden. (Bron: Positive Discipline A-Z)

Driftbuien in de supermarkt kunnen worden voorkomen door de kinderen mee te nemen naar de auto op het moment dat het jengelen of de driftbui begint. Het enige wat ouders hoeven te zeggen is "zodra je er klaar voor bent gaan we de winkel weer in".

Soms is de verleiding misschien groot om jezelf te herhalen, je kinderen achter de vodden te zitten en uit te blijven leggen waarom ze iets (niet) moeten doen. Het vergt zelfdiscipline om te handelen zonder te preken en je besluiten ook echt uit te voeren.

Ik nodig je van harte uit om je de komende tijd te richten op wat je zelf kunt doen i.p.v. op wat je kind (niet) moet doen. Heb je een voorbeeld van hoe jij deze tool hebt ingezet? Deel het met ons en reageer op dit bericht. Soms kan het zo simpel zijn en moeten we alleen even op het idee komen....

Wie meer wil lezen over ferme, vriendelijke sturing zonder straf, raad ik de  "Positive Discipline" boeken van Jane Nelsen aan. Zij heeft voor iedere leeftijdscategorie een praktisch boek geschreven. Mijn blogs zullen vaak op haar boeken zijn gebaseerd.

Inspiratie opdoen en oefenen? Volg een training. Klik voor meer informatie op http://buromare.nl/training-ouders-hoogbegaafde-kinderen-regio-den-haag

Als je de ideeën uit dit bericht waardevol vindt dan kun je ze helpen verspreiden via de buttons onder aan de pagina. Samen bouwen we aan een prettig passend opvoedingsklimaat voor hoogbegaafde kinderen.

Hartelijke groet,
Marieke van der Zee

Geen opmerkingen:

Een reactie posten